Skip to main content

Jodoh

Ada apa dengan jodoh?
Di situ tertulisnya bahagia
Di situ ada pertanggungjawaban
Di situ jua ada rahsia redhaNya

Kali ni, saya teruja nak berbicara soal jodoh, Dah banyak situasi saya alami bilamana ramai insan yang masih belum memahami konsep jodoh ini. Mana datangnya? Apa semua ini?

Well, tak kiralah orang cakap saya masih muda.. tak tahu menahu tentang isu ni or whatsoever. Tapi saya dah mencapai usia 'Halal Berkahwin.' Jadi saya kira, tak ada salahnya berbicara tentang hal ini. Kan?Kan?

okay.. Saya berbicara ini, dari sebelah wanita saja ya? emm... Ada beberapa perkara yang anda kena tahu tentang jodoh. Jodoh ini.. ketetapan Allah. Whether we believe it or not, it is. Taking a quote from a man I once read before.

ALLAH had already written who we are destined to be with. Our job is to keep devoted, and He will show us our soul mate when He believes we are fully ready, InsyaAllah

For those who truly believe in Him, they would certainly feel that this is true. An absolute fact! Dan saya sebagai insan biasa, saya yakin dengan ayat ini. Adakah anda juga?

Allah jua dah berjanji..
   Lelaki yang baik untuk wanita yang baik, dan lelaki yang jahat untuk wanita yang jahat.

Sebagai umatNya, yakin terhadap ketentuanNya adalah satu kewajipan. TANPA KOMPROMI. Banyak ceritera cinta yang saya dah dengar selama ni, (ramai yang sudi bercerita kepada saya, sebab saya pandai mendengar. cakap tak pandai hehe) dan banyak yang kecundang di pertengahan. one reason i can say is that they dont trust their fate. Saya bukan orang yang sempurna, atau orang yang baik. Tapi sedikit sebanyak saya pernah mentarbiyah manusia. Dan dalam soal ini, banyak aspek yang perlu ditinjau.

1) Kenapa lelaki itu minat pada seorang wanita? Kerana rupa? Kerana peribadi? Kerana apa yang dia ada?
Nabi Muhammad pernah bersabda
     Kahwinilah seorang wanita itu kerana empat perkara-rupanya, hartanya, keturunannya dan   agamanya. Dan antara keempat itu pilihlah agamanya.. (yang selebihnya tak berani nak tulis sebab tak ingat)
Memang.. zaman sekarang susah nak cari wanita yang cantik agamanya, hatta seorang lelaki yang indah agamanya juga susah dicari. Jadi apa yang perlu kita buat sekarang?? Em, tips saya ni.. nak kata mudah.. it's easier said than done. Apa yang kita perlu buat, ialah menyempurnakan diri kita. InsyaAllah, bila tiba masanya.. jodoh itu akan sampai juga. Sempurnakan ibadah, sempurnakan peribadi kita. InsyaAllah.. yang sempurna jua buat kita.

2) Untuk apa seorang lelaki itu sukakan kita?
Sekarang ni, orang ber-couple.. niat nak terus dibawa menjadi isteri. Kalau macam tu, alhamdulillah sangatsangat! Saya suka sangat orang yang macam ini. Bukan senang tau.. nak dapat seorang lelaki yang sudi mengenali kita dan akhirnya menyunting kita sebagai teman hidup dia. Ikatan perkahwinan adalah satu perkara yang amat suci. Apa yang menjadi masalah ialah tempoh 'pertunangan' yang terlampau lama.. kadang-kadang membuatkan kita terlampau mengharap. Dan mulalah bergaduh dan tak puas hati. Sebenarnya, dalam proses mengenali diri sebelum berkahwin ini, baik buruk pasangan itu perlulah diterima.. andai kita betul-betul ikhlas berada dalam hubungan tu. Kalau kita redha dengan pasangan kita, insyaAllah tak adalah kes-kes clash atau main kayu tiga empat ni.
Ada jugak orang yang couple ni sekadar suka-suka and nak test je. Entahlah, pada saya, orang macam ni tak matang. Buat apa nak suka-suka menyulam perasaan dan akhirnya menghancurkannya? Kalau belum bersedia untuk suatu yang serius. Menjalinkan hubungan dengan anak dara orang ni tanggung jawab besar tau? Mana boleh buat main-main. Darjat wanita itu sebenarnya mulia. Jagalah peribadimu duhai wanita.. kalau kita jaga diri kita, insyaAllah.. perkara macam ni tak berlaku.

3) Apa yang berlaku bila bertemu?
Nak kata pegang tangan tak boleh, kang marah. TAPI MEMANG TAK BOLEH! apetah lagi sentuh pipi, cium (nauzubillah) and pegang bahagian lain yang AMAT tak patut dibicarakan kat sini. Haih, bawak bersabar. Tak ada indahla lepas kahwin nanti, kalau semua tempat dah explore awal-awal. Nanti dah kawin mula la rasa bosan, sebab dah takde suprise dah. Dan yang lebih malang, kalau kita dah 'bagi' lelaki ajnabi tu pegang-pegang kita dan di akhirnya, dia bukan suami kita! Sedih tak kita bagi suami kita sisa orang lain? Sedangkan kedudukan suami itu sangat tinggi. Suke ke kita makan sisa makanan orang lain? Suke ke jilat balik air liur orang?
Kalau bertemu tapi adabnya berjaga, takde main pegang-pegang ni.. syukur sangat. Bukan senang nak lawan nafsu tu. Tapi, beringatlah. Bila berdua pasti ada yang ketiga. Biarlah bawak teman seorang. Nak lagi baik dan tak menyusahkan orang lain ialah tak payah jumpa langsung. Kan best? Semua jadi suprise untuk kawin nanti.
Sekarang bila saya cakap macam ni mulalah buat alternatif lain. Nak ber-ym la, skype la, fb la and macam-macam lagilah. Haih, teknologi ni membunuh kita la. Nanti kalau saya ulas benda ni, panjang berjela-jela pulak. Tapi saya bet, mesti semua orang pernah dengar ayat ni..
  'Tu semua akan menimbulkan zina hati'
Kan?Kan? Ketahuilah, such thing exists. Dan Allah dah berfirman, jauhilah zina. Tak kiralah dalam apa jua bentuk kan?

Setakat ni je kot buat masa ni. Kang saya cakap lebih-lebih ade pulak nak kondem saya. Malas betul nak bertekak pasal perkara hak ni. Sendiri mau tau la.

p/s: coretan ni buat peringatan diri saya jua. saya bukan sempurna. sama-sama berubah untuk kebaikan. buat yang terasa dan ade rasa serba salah, alhamdulillah buat anda.. kerana hidayah dah sampai. andainya perubahan tu bertitik tolak dari artikel saya ni, adalah saham saya kat situ, insyaAllah. buat yang masih tak rasa apa-apa, malah marah dengan apa yang saya tulis ni, saya mintak maaf banyak-banyak. nampaknya banyak lagi yang perlu saya perbaiki dalam usaha dakwah saya ni.

Yang baik itu dari Ilahi, dan yang silap itu adalah khilaf saya sendiri.
::qalbus saadah::

Comments

Popular posts from this blog

It's The End of The Race

bismillah. It's the night of 29th Ramadhan. The race is at its end. And how do I feel about it? Sad. Deeply, extremely sad. I hardly meet Ramadhan. Once a year. And for many years, I spent the days Ramadhan was here by just letting it pass by. This is one of the years where I truly devote myself in meeting Ramadhan, yet I feel it didn't change me. I didn't change. My fingers are literally trembling of the fact that.. I might not even see Ramadhan again. I am so overwhelmed. My heart is almost bursting of sadness. I might finish this race, but I don't know if I'm winning. And for the times I tried, well, He's the Only One to judge me. And I pray that this month has made me stronger within. Probably. Maybe. InshaAllah This is my last night with Ramadhan insyaAllah. I hope this possibly last date will last a lifetime. Cause I don't know if I have that long. I might not even see tomorrow. Or even finish my date tonigh

Happy Birthday To Me! Is it?

Bismillah. 20 April 2012 Hari ni ada BBQ Muslimah kat Masjid BBST. Seronok. Hari ni, body dan roh dapat makanan masing-masing alhamdulillah. :) Malam kami makan tu, makan ramai-ramai dalam dulang. Best woo! Tiba-tiba, sorang akak ni seru, "Attention! Akak nak panggil dua orang ni, sebab dorang ada buat salah dengan akak," then nama mereka pun disebut. Tipikal. Biasa waktu program-program macam ni, kalau ada yang cakap macam tu mesti nak sambut befday. Semua orang bergembira, happy, bergelak ketawa. Buat sesiapa yang tak dapat rasa ke-best-an makan dalam dulang ni, sila rasainya sendiri ya :) Tiba-tiba, tengah akak-akak yang 'bersalah' tu dipanggil ke depan, sorang buah hati saya jerit dari depan (saya makan kat belakang) Dia (1) : Azneen! Azneen! Cepat pergi depan ni! Saya : Hah? Buat ape? Dia (1) : Eleh, buat-buat tak tahu pulak. (sengih lebar) Saya pun buat-buat tak tahu, dan terus nyanyi. (wah, nyanyi kat masjid tu. tak senonoh betu

The Results are OUT!

bismillah. It's a wonderful day. Today is the day I get my A-Level results. Yippie!   It is however, due to my psychicness, that I won't carve a smile on my parents face. Had that feeling in my gut since July. It's a feeling of, discomfort. And nothing can shake it off. I'd like to say a lot here. About what happened to me since that particular July. But I'd end up whining things I shouldn't. Better save it for someone better to listen to. And to not-my-surprise, my results were under par. And I am not sad. At all. Well, maybe a little, but no mental breakdown whatsoever. This, however, never happened to me. I never went into an exam, and NOT pass. Never. Not the UPSR. Not PMR. Not SPM. *not trying to boast here* And this is the first. And I gotta tell ya. It doesn't hurt so bad. I've seen many of my friends went nuts and cry a lot after their results didn't come out as good as others. And I didn't know what to do, th