Skip to main content

Mana Pergantungan Aku?

bismillah.

Beberapa minggu lepas semasa berbulatan gembira, isi alIkhlas dikupas. Cantik, tapi berat. Bercerita tentang..

pergantungan.

Apakah benar kita meletakkan satu ratus peratus perngharapan kita kepada Allah? Kalau kita benar-benar muslim, betul-betul ke percaya kepada Allah?

================================================================

Selepas itu, saya diuji dengan alIkhlas ni. Sejauh mana saya mahu beramal dan menghayati dengan intipati surah ini.

Seperti dalam post saya "Betul Ke Kerana Allah?" tu, terlampau banyak yang menduga.

Saat saya betul-betul yakin dengan ukhuwwah fillah saya dengan teman berbulatan gembira di sini, things turnover and went south.

Aku berukhuwwah ni sebab best atau sebab Allah?

It took me one whole day to figure it out. Yes, I wanna do it for Allah. But I cannot do it, thinking that I made it awesome. I need to believe that HE is the one who made it the way it is.

And I felt better. And everything went better. Waaaayyyy better. Alhamdulillah.


I no longer mind being left out, because I know those are the times I have for a date with Him.

I don't bother people pissing me off. Cause I don't feel it's worth it to waste on emotions that are not beneficial.

I am no longer angry. Because Allah does not want to see me that way.

I feel much more.. in solace


Berlapang dada dah tak jadi masalah, alhamdulillah.. sebab semuanya dihadirkan dengan izin Allah. Tak lagi memaksa diri untuk rasa diterima oleh ramai orang. Sebab dah faham, yang Allah bagi ruang dan peluang untuk buat kerja secara ikhlas. Ikhlas itu bukan memaksa. Tapi rela.

Rela diperlakukan apa saja, sebab semua usaha kembali pada Allah.

Rela dengan hasil usaha, sebab semuanya pemberian Allah jua.

Satu hari, seorang buah hati offer untuk beraktiviti hari-hari. Dan saya rasa sangat bahagia. Sebab ada yang sudi, spend time dengan saya.  I spent everyday of that moment smiling and laughing. Because the feeling of, total happiness was overwhelming me inside.

So therein.

But then one day, she requested to stop. And I was VERY disappointed. Devastated, I became muted in my feelings.

And it hit me. Rasa bahagia tu datang dari dia atau dari Allah?

The silence I felt whenever I waved goodbye, the sadness I felt when she walked away, and the awkwardness answered my questions.

it was from her.

Jadi saya habiskan beberapa ketika untuk betul-betul 'shift'kan pergantungan rasa bahagia tu. Dari dia, kepada Allah.

And it felt good. Great, actually.

Because the feeling of joy, no longer come and go as her presence was. It stayed, because He gave me an awesome feeling to be happy all the time. Even when I'm alone.

Because I had Him.
And it's always been that way. I just didn't realise it.
And I am no longer sad. Allah sent people accompanying me everyday afterwards, ones which I learned not to take for granted anymore.

Too many things shook me these past few days. But it all lead me to one same thing.

To truly understand, that Allah is the one who gave it all.
And can take it all back.

As long as I hold on tight to Him, I have everything.

Bergantung hanya pada Dia.

Just Him.


.gelintar qalbus saadah.

Comments

Popular posts from this blog

It's The End of The Race

bismillah. It's the night of 29th Ramadhan. The race is at its end. And how do I feel about it? Sad. Deeply, extremely sad. I hardly meet Ramadhan. Once a year. And for many years, I spent the days Ramadhan was here by just letting it pass by. This is one of the years where I truly devote myself in meeting Ramadhan, yet I feel it didn't change me. I didn't change. My fingers are literally trembling of the fact that.. I might not even see Ramadhan again. I am so overwhelmed. My heart is almost bursting of sadness. I might finish this race, but I don't know if I'm winning. And for the times I tried, well, He's the Only One to judge me. And I pray that this month has made me stronger within. Probably. Maybe. InshaAllah This is my last night with Ramadhan insyaAllah. I hope this possibly last date will last a lifetime. Cause I don't know if I have that long. I might not even see tomorrow. Or even finish my date tonigh

Happy Birthday To Me! Is it?

Bismillah. 20 April 2012 Hari ni ada BBQ Muslimah kat Masjid BBST. Seronok. Hari ni, body dan roh dapat makanan masing-masing alhamdulillah. :) Malam kami makan tu, makan ramai-ramai dalam dulang. Best woo! Tiba-tiba, sorang akak ni seru, "Attention! Akak nak panggil dua orang ni, sebab dorang ada buat salah dengan akak," then nama mereka pun disebut. Tipikal. Biasa waktu program-program macam ni, kalau ada yang cakap macam tu mesti nak sambut befday. Semua orang bergembira, happy, bergelak ketawa. Buat sesiapa yang tak dapat rasa ke-best-an makan dalam dulang ni, sila rasainya sendiri ya :) Tiba-tiba, tengah akak-akak yang 'bersalah' tu dipanggil ke depan, sorang buah hati saya jerit dari depan (saya makan kat belakang) Dia (1) : Azneen! Azneen! Cepat pergi depan ni! Saya : Hah? Buat ape? Dia (1) : Eleh, buat-buat tak tahu pulak. (sengih lebar) Saya pun buat-buat tak tahu, dan terus nyanyi. (wah, nyanyi kat masjid tu. tak senonoh betu

Rama-rama

Hari tu ada kuliah kat lecture hall. Agak jauh sikit dari apartmen. (apelah sangat jauhnya kalau dok KTT tu? :D ) Tengah sibuk tunggu lecturer, dan tunggu student dalam lecture hall tu keluar, saya dan kawan-kawan berboraklah kat luar. Tiba-tiba ada seekor rama-rama terbang dekat. Orang kata, it's impossible to catch a butterfly empty handed. Saya tau tu, tapi hari tu saje nak test. Saya pun sibuklah kejar rama-rama tu dengan berbaju kurungnya. Dia terbang kiri, saya kejar ke kiri. Dia terbang kanan, saya pun ikut. Nampak macam orang bodoh je. Ada saya kisah? Bila dah penat, saya pun duduk je lah. Sampai mengah-mengah haa~ Alih-alih semua orang dah give up, (okay, saya sorang je) dia sedap je dok bertenggek kat pokok bunga kat depan kitorang. Sebenarnya saya nak uji hakikat wanita yang dikaitkan dengan rama-rama ni. Saya selalu dengar, wanita solehah itu ibarat rama-rama. indah dilihat tapi sukar digapai  and yes, saya dah nampak perkaitannya. Betapa saya terpegun