Skip to main content

Hari Bersejarah, atau Hari Berdarah?

bismillah.

Esok Malaysia hadapi hari penentu. Penentu masa depan rakyat, penentu masa depan negara, penentu masa depan bangsa.
Tapi, aku yang baru setahun jagung, berdarah muda ini, aku lihat esok adalah hari penentu masa depan PARTI.

Minta maaf. Aku telah terbiasa tak berfikir tanpa berkata-kata. Tapi kali ini aku dah fikir semasaknya. Sebelum aku memperjudikan masa depan aku yang entah bagaimana rupanya, aku mahu suarakan. Apa pun yang berlaku esok, aku redha.

Izinkan aku.

Jika tak mahu baca, berhentilah.
Tidak terasa hati. InshaAllah.

Sebelum apa-apa, aku mahu ambil sepotong ayat dari sebuah rancangan televisyen yang aku tonton baru-baru ini.
be a supporter by choice, rather than by obligation
Lebih kurang.

Entahlah kenapa. Aku belum layak mengundi. Tapi setahu aku, hak bersuara aku masih milik aku.

(wah, pandai guna "aku" sekarang ya)

Aku mahu matang. Aku mahu membesar jadi orang yang tahu berfikir. Guna akal.

Tak kira siapapun kerajaan kita, yang menentukan siapa mereka ialah kita. Sama ada pembangkang, atau kerajaan sedia ada. Kita.

Kita.

Kita.

Sudahlah melihatkan apa yang berlaku dalam hari-hari sebelum ini. Mari kita berbicara tentang sekarang, dan masa depan.

Usahlah kita jadi manusia, umat yang hidup bertunjangkan jangka masa pendek. Ia tak bawa kita ke mana. Sebab kita, matlamatnya ialah infiniti masa di dunia sana. Jika sekarang, kita hidup hanya untuk senangnya hidup di dunia, apa yang kita nak buat saat masanya tiba di penghujung?

Hadirnya kita di dunia ni, agar dapat kembali pada yang menghantar kita ke sini. Dapat berbakti, dan buat yang terbaik untuk Allah.

Allah.

Serasa mahu membicarakan sebanyaknya, tapi risau andai syaitan yang mengawal. Jadi biarkan aku berbicara pendek.

Saat kita letakkan Allah di belakang, dan kehendak diri di depan, maka lihatlah nanti ke mana keputusan itu bawa kita.

Saya pernah tulis di mukabuku sebelum ini. Dan hendaknya saya tulis sekali lagi.

Jangan sekadar melihat pada bendera. Lihatlah pada apa yang diperjuangkannya. Bukan sekadar memperjuangkan Islam pada hitam putihnya, tapi pada tindakannya.

Biarkan dia berbendera biru.
Hijau.
Putih.
Merah.

Asalkan masih Islam pada TINDAKANNYA.

Tak kira, ini kalilah. Lain kalilah.

Usah tangguhkan Islam, demi kemajuan peribadi, atau kepentingan parti.

Yang utama, tetap utama.

Aku mahu bangkit hari Isnin ini, dengan nafas yang lebih.. jelas. Dengan mentaliti yang lebih kuat.


Memang Allah yang tentukan takdir kita, tapi tindakan kita yang menentukan siapa kita.

Salam anak muda. Dan moga bijak dalam mengundi esok hari.

Andai ada yang silap, sila tegur. Hidup ini, tanpa teguran dan petunjuk, mati.



Comments

Si Oyang said…
well said darling! :D

Popular posts from this blog

It's The End of The Race

bismillah. It's the night of 29th Ramadhan. The race is at its end. And how do I feel about it? Sad. Deeply, extremely sad. I hardly meet Ramadhan. Once a year. And for many years, I spent the days Ramadhan was here by just letting it pass by. This is one of the years where I truly devote myself in meeting Ramadhan, yet I feel it didn't change me. I didn't change. My fingers are literally trembling of the fact that.. I might not even see Ramadhan again. I am so overwhelmed. My heart is almost bursting of sadness. I might finish this race, but I don't know if I'm winning. And for the times I tried, well, He's the Only One to judge me. And I pray that this month has made me stronger within. Probably. Maybe. InshaAllah This is my last night with Ramadhan insyaAllah. I hope this possibly last date will last a lifetime. Cause I don't know if I have that long. I might not even see tomorrow. Or even finish my date tonigh

Happy Birthday To Me! Is it?

Bismillah. 20 April 2012 Hari ni ada BBQ Muslimah kat Masjid BBST. Seronok. Hari ni, body dan roh dapat makanan masing-masing alhamdulillah. :) Malam kami makan tu, makan ramai-ramai dalam dulang. Best woo! Tiba-tiba, sorang akak ni seru, "Attention! Akak nak panggil dua orang ni, sebab dorang ada buat salah dengan akak," then nama mereka pun disebut. Tipikal. Biasa waktu program-program macam ni, kalau ada yang cakap macam tu mesti nak sambut befday. Semua orang bergembira, happy, bergelak ketawa. Buat sesiapa yang tak dapat rasa ke-best-an makan dalam dulang ni, sila rasainya sendiri ya :) Tiba-tiba, tengah akak-akak yang 'bersalah' tu dipanggil ke depan, sorang buah hati saya jerit dari depan (saya makan kat belakang) Dia (1) : Azneen! Azneen! Cepat pergi depan ni! Saya : Hah? Buat ape? Dia (1) : Eleh, buat-buat tak tahu pulak. (sengih lebar) Saya pun buat-buat tak tahu, dan terus nyanyi. (wah, nyanyi kat masjid tu. tak senonoh betu

The Results are OUT!

bismillah. It's a wonderful day. Today is the day I get my A-Level results. Yippie!   It is however, due to my psychicness, that I won't carve a smile on my parents face. Had that feeling in my gut since July. It's a feeling of, discomfort. And nothing can shake it off. I'd like to say a lot here. About what happened to me since that particular July. But I'd end up whining things I shouldn't. Better save it for someone better to listen to. And to not-my-surprise, my results were under par. And I am not sad. At all. Well, maybe a little, but no mental breakdown whatsoever. This, however, never happened to me. I never went into an exam, and NOT pass. Never. Not the UPSR. Not PMR. Not SPM. *not trying to boast here* And this is the first. And I gotta tell ya. It doesn't hurt so bad. I've seen many of my friends went nuts and cry a lot after their results didn't come out as good as others. And I didn't know what to do, th