Skip to main content

Ukhuwwah Lemau

bismillah.

fuhh~ berhabuk lagi page ini. konon sibuk huhuu. okay, disebabkan buat masa ni, blog ini adalah medium saya untuk berbicara dan umm..say what i need, saya nak teruskan menulis lah. biarlah tiada pembaca sekalipun, tapi saya usaha kan? YOSH!

and I am making a comeback withhhhh...

UKHUWWAH LEMAU
*applause please

Entah dikira comeback atau tak. But I gotta say this. I just have to. Maybe tak bombastik, tapi I HAVE TO.

*okay. quit fooling around.

You know, bila kita get back to our senses, mula kenal Allah balik, the feeling was.. ahh~ what you call it?

INTENSE

Yeah, I guess it fits. Intense. Ia adalah perasaan di mana anda jatuh cinta kembali. Segalanya yang anda pandang, rasa, bau, pijak.. semuanya ada rasa cinta tu. Membuai anda hingga jatuh ke dalam lembah cinta Ilahi yang tak berpenghujung. (wah!)

I AM NOT KIDDING. Try have a bite off da'wa & tarbiyyah, and you WILL experience this. Ini bukan rasa cinta yang dicipta untuk orang yang belum bersedia untuk ditumbuk berkali-kali dengan penuh kasih sayang dari Allah sampai lebam-lebam dan gila bayang (whoa, extreme much)

Bukan.
Bukan.

Rasa cinta ni, dicipta untuk yang MEMANG BETUL-BETUL mahu bercinta, dedikasikan seluruh jiwa raganya untuk Si Dia yang terlalu mencintai. Mencintai kita.

Orang kata, bila bercinta ni, segala-galanya; masa, harta etc. semuanya diberikan untuk yang dicintai. And that's exactly how it feels. Yes, it's excrutiating and tiring to please the person we are in love with, BUT with Him, it's so.. easy. Because He is easily affected by even the slightest effort from those who love Him.

Quoting from Jacob Black, the fiction-yet-apparently-kinda-real werewolf from Twilight,
suddenly, it's no longer gravity pulling you in
it's HIM.

And you start to love EVERYONE around you and EVERYTHING that happened. This is no joke.

Well, at least, I did.

It felt like disappointment doesn't matter. None of the bad emotions were ever near me. And I was overwhelmed. When something goes wrong, it fixes right away. It was all smiles and laughter and love. And I thank Allah for that.

So, what does this all have to do with the title of this post?

Well, let me tell you something.
I've been..hitting it off wrong with a dear sister of mine lately. Dia antara buah hati yang Allah hantar setiap kali saya rasa lemah atau tak mampu. And it makes me better.

Semua terasa hambar sekarang. Dah 3 minggu dah macam ni. Lain rasanya. Semua bermula bila saya tersilap cakap satu hari ni. And things started to get awkward.

i mean, REALLY AWKWARD

Timbul serba salah dan macam-macam perasaan, perasaan yang dah lama takde. Sedih, sebak.. Dan kami tak bercakap after that incident. Dia cuba untuk bercakap seperti biasa dengan saya. But, man.. the awkwardness is there. And it was breaking us apart.


Kami berpisah fizikal beberapa minggu ni, dan perasaan tu makin sarat. Timbul rasa rindu. Tapi tak boleh nak buat apa.

Now, let's see. How can this happen, when we are both SO IN LOVE with Allah? This SHOULDN'T happen.

But it did.

Ukhuwwah ni adalah satu bond (bukan James Bond ye) suci dan utuh yang dibina atas cinta kepada Allah. Maka setiap perlakuan, tindakan dan perjalanan ikatan tu menuju kepada matlamat untuk menggapai redha Allah.

So, what IS the problem?

Pernah makan biskut tak? Biskut ni, tuan-tuan dan puan-puan, kalau tak disimpan dengan elok, lambat laun ia akan lemau. Masuk angin. Nak kekalkan kualiti biskut tu, biasanya kita letak dalam bekas kedap udara atau dalam tin. Ya kan?

Biskut = ukhuwwah
Kalau ukhuwwah tu tak betul-betul dijaga, maka perkara macam inilah yang akan berlaku. Biskut ukhuwwah ni perlu disimpan dalam tin iman, kedap jahiliyyah. Sebab kita dah berjanji, atas nama Allah, yang ikatan ini saham untuk ke syurga. Maka, hubungan ini BUKAN hubungan main-main.

You wanna nurture a love so pure, everything about it has to be pure. Like pure water. If it contain bits of sand, even a milligram of it, it wouldn't be called PURE water. It will only be called water.


Bila iman tak dijaga, prone to jahiliyyah, maka ukhuwwah itu rosak, lemau. And the only way to fix it is not with presents, or chocolate or whatever gifts you can buy. SATU-SATUNYA cara untuk membetulkannya, ialah dengan memperbaiki iman-quoted from Salim A. Fillah

Bila iman down sebab tak dijaga, all the bits and pieces you built up to get to higher level of iman start shaking. Bila basic tak strong, maka semua jadi rapuh.

I believe that we are both fighting to keep our iman levelled up. So that when the time comes to hit it off again, we'll be ready. And none of this will ever happen again.

Nak tingkatkan iman adalah kerja yang mudah. Nak kekalkan iman tu yang susah. Masa kami bersama, kami dalam kelompok manusia yang sama-sama bercinta. Masa kami berpisah, saya goyah. Saya tak jaga iman saya. Konon menghebahkan, "oii, aku beriman woii" tapi dalam hati.. KOSONG.

So, lads, a tip. MEMANG saya tak layak untuk bagi nasihat atau tips dalam keadaan saya macam ni, but hey, Allah pasti mahukan saya memberitahu ini kepada anda. Sebab ia akan dorong saya untuk lakukannya juga. Yosh!

Tip paling mudah untuk kekalkan iman ialah..

jeng.jeng.jeng.

MUTABAAH AMAL!

Apa itu mutabaah amal?
Well, it's basically a to-do list. But, instead of a one-day to do list, it's a weekly or monthly to-do list. Bezanya mutabaah amal ni ialah anda melakukan perkara yang sama, hari-hari.

Sounds boring?
*ptuih
Try it for a week. I bet it's hard to keep up if you are not serious about it.
Nah, contoh..

It's not necessarily what's written above. It can be anything. As long as it's an amal, yang Allah suka, then it can be on the list.

Kenapa mutabaah amal ni a great way untuk keep up level iman?
Sebab kita boleh pantau progres kita hari-hari. Mungkin tak nampak hasilnya seminggu?
Then topup lagi. Dan lagi. Dan lagi.

And I tell ya, kalau dapat penuhi mutabaah amal anda, everyday without fail, hati anda akan rasa berbunga-bunga. Jiwa rasa kental dan kuat.

Sebab dah melazimi ibadah kepada Allah.

Ni pesanan untuk diri sendiri juga yang hatinya masih kotor dan langkah yang masih jaauhhhhhhhhhhh mengejar redha Allah.

When we are in love, we create a spark. And that spark lights a fire. What fuels it is iman. When iman went downhill, the spark dies, and the fire dims away and eventually fades.

We don't want that. To have all the love goes away, wasted.

We want it to lead us somewhere.
Somewhere we wanna feel, that the countless moments and seconds we spent TRYING, is worth it.
Somewhere called Jannah.

Wouldn't you like that?

.imissyou.
Alhamdulillah

  • i am currently having problems ending my posts, if you noticed. and i am hoping to improve. care to comment? :) hihii
  • this experience teaches me that, love is not all ups. it has downs too. but there is always, ALWAYS a way to get back up.

Comments

Popular posts from this blog

It's The End of The Race

bismillah. It's the night of 29th Ramadhan. The race is at its end. And how do I feel about it? Sad. Deeply, extremely sad. I hardly meet Ramadhan. Once a year. And for many years, I spent the days Ramadhan was here by just letting it pass by. This is one of the years where I truly devote myself in meeting Ramadhan, yet I feel it didn't change me. I didn't change. My fingers are literally trembling of the fact that.. I might not even see Ramadhan again. I am so overwhelmed. My heart is almost bursting of sadness. I might finish this race, but I don't know if I'm winning. And for the times I tried, well, He's the Only One to judge me. And I pray that this month has made me stronger within. Probably. Maybe. InshaAllah This is my last night with Ramadhan insyaAllah. I hope this possibly last date will last a lifetime. Cause I don't know if I have that long. I might not even see tomorrow. Or even finish my date tonigh

Happy Birthday To Me! Is it?

Bismillah. 20 April 2012 Hari ni ada BBQ Muslimah kat Masjid BBST. Seronok. Hari ni, body dan roh dapat makanan masing-masing alhamdulillah. :) Malam kami makan tu, makan ramai-ramai dalam dulang. Best woo! Tiba-tiba, sorang akak ni seru, "Attention! Akak nak panggil dua orang ni, sebab dorang ada buat salah dengan akak," then nama mereka pun disebut. Tipikal. Biasa waktu program-program macam ni, kalau ada yang cakap macam tu mesti nak sambut befday. Semua orang bergembira, happy, bergelak ketawa. Buat sesiapa yang tak dapat rasa ke-best-an makan dalam dulang ni, sila rasainya sendiri ya :) Tiba-tiba, tengah akak-akak yang 'bersalah' tu dipanggil ke depan, sorang buah hati saya jerit dari depan (saya makan kat belakang) Dia (1) : Azneen! Azneen! Cepat pergi depan ni! Saya : Hah? Buat ape? Dia (1) : Eleh, buat-buat tak tahu pulak. (sengih lebar) Saya pun buat-buat tak tahu, dan terus nyanyi. (wah, nyanyi kat masjid tu. tak senonoh betu

Rama-rama

Hari tu ada kuliah kat lecture hall. Agak jauh sikit dari apartmen. (apelah sangat jauhnya kalau dok KTT tu? :D ) Tengah sibuk tunggu lecturer, dan tunggu student dalam lecture hall tu keluar, saya dan kawan-kawan berboraklah kat luar. Tiba-tiba ada seekor rama-rama terbang dekat. Orang kata, it's impossible to catch a butterfly empty handed. Saya tau tu, tapi hari tu saje nak test. Saya pun sibuklah kejar rama-rama tu dengan berbaju kurungnya. Dia terbang kiri, saya kejar ke kiri. Dia terbang kanan, saya pun ikut. Nampak macam orang bodoh je. Ada saya kisah? Bila dah penat, saya pun duduk je lah. Sampai mengah-mengah haa~ Alih-alih semua orang dah give up, (okay, saya sorang je) dia sedap je dok bertenggek kat pokok bunga kat depan kitorang. Sebenarnya saya nak uji hakikat wanita yang dikaitkan dengan rama-rama ni. Saya selalu dengar, wanita solehah itu ibarat rama-rama. indah dilihat tapi sukar digapai  and yes, saya dah nampak perkaitannya. Betapa saya terpegun