Skip to main content

Buat Saudari yang Menyendiri

Malam yang begitu mendamaikan hati
Aku lihat kau dari jauh, menyendiri
Gelak, tawa dan geli hati
Tapi kau masih di situ, cuba meneliti diri

Mahu saja aku jerit dari sini,
"Apa kau buat asyik salahkan diri?"
Tapi bisakah kau dengar jeritan batin ini
Sedang kau tenggelam dalam sepi?

Begitu kau nilai diri kau
Hingga buat hati kacau bilau
Islam itu patutnya memukau
Maka di mana Islam kau?

Ukhuwwah itu mengajar mandiri
Ukhuwwah itu mengajar kendiri
Bukan dicipta untuk menyeksa diri
atau alasan untuk bersendiri

Dan aku di sini, menilai kembali
Ke mana pergi Islam di hati?
Kerana jika aku sahabat sejati
Pasti tak ku biar kau terus begini

Saudariku,
Tahukah kau Islam itu menyatukan?
Hidup bersama dalam ikatan
Memegang erat dalam genggaman
Jauh dari fitnah syaitan?

Maka aku persoal kau kembali
Kenapa mesti persoal diri?
Ya, Islam mampu berdiri sendiri
Tapi takkah kau mahu menyerah diri?

Bedanya serah diri dan serah kalah
Adalah padanya bukan tentang mengalah
Tapi peritnya menuju mardhatillah
Kerana penghujung jalan ada Allah

Bicara ini bukanlah indah
Tapi hanya sebutir madah
Bukan untuk menuding yang salah
Tapi agar kau tak mudah pasrah

Tidak sempurna saff ini tanpa engkau
Tidak sempurna jalan ini tanpa duri dan ranjau
Maka berhentilah merasa tiada yang perlukan kau
Kerana ketahuilah, setiap permata itu berkilau


Comments

Popular posts from this blog

It's The End of The Race

bismillah. It's the night of 29th Ramadhan. The race is at its end. And how do I feel about it? Sad. Deeply, extremely sad. I hardly meet Ramadhan. Once a year. And for many years, I spent the days Ramadhan was here by just letting it pass by. This is one of the years where I truly devote myself in meeting Ramadhan, yet I feel it didn't change me. I didn't change. My fingers are literally trembling of the fact that.. I might not even see Ramadhan again. I am so overwhelmed. My heart is almost bursting of sadness. I might finish this race, but I don't know if I'm winning. And for the times I tried, well, He's the Only One to judge me. And I pray that this month has made me stronger within. Probably. Maybe. InshaAllah This is my last night with Ramadhan insyaAllah. I hope this possibly last date will last a lifetime. Cause I don't know if I have that long. I might not even see tomorrow. Or even finish my date tonigh

Happy Birthday To Me! Is it?

Bismillah. 20 April 2012 Hari ni ada BBQ Muslimah kat Masjid BBST. Seronok. Hari ni, body dan roh dapat makanan masing-masing alhamdulillah. :) Malam kami makan tu, makan ramai-ramai dalam dulang. Best woo! Tiba-tiba, sorang akak ni seru, "Attention! Akak nak panggil dua orang ni, sebab dorang ada buat salah dengan akak," then nama mereka pun disebut. Tipikal. Biasa waktu program-program macam ni, kalau ada yang cakap macam tu mesti nak sambut befday. Semua orang bergembira, happy, bergelak ketawa. Buat sesiapa yang tak dapat rasa ke-best-an makan dalam dulang ni, sila rasainya sendiri ya :) Tiba-tiba, tengah akak-akak yang 'bersalah' tu dipanggil ke depan, sorang buah hati saya jerit dari depan (saya makan kat belakang) Dia (1) : Azneen! Azneen! Cepat pergi depan ni! Saya : Hah? Buat ape? Dia (1) : Eleh, buat-buat tak tahu pulak. (sengih lebar) Saya pun buat-buat tak tahu, dan terus nyanyi. (wah, nyanyi kat masjid tu. tak senonoh betu

Maafkan Aku, Sahabat Setia

bismillah. sepanjang hari semua rasa tak kena. hati bergetar hebat, tahan macam-macam perasaan yang beribut dalam dada. tenang! tenang please! hati merintih tapi tiada apa yang terkesan. menangis. petang, banyak sangat yang mengganggu. baru sahaja kelmarin aku luahkan beban dalam jiwa. ringan sedikit.  mungkin. tapi hari ni, ahh~ bagai ombak menghempas pantai. menderu hebat membelah tepian. dan aku kembali terluka. sesal menebal dalam diri. menangis lagi. entah ke berapa kali. puas melukis senyuman di wajah yang sudah pun basah dengan air mata. tapi mata tak bisa tipu. perit itu terbias juga. dan air mata berjurai lagi. menyesal. dan aku putuskan semuanya dengan manusia lain. putuskan urat simpati yang aku ikat dari untaian kata-kata dari bibirku. air mata terus jatuh. musnahlah kepercayaan. 'it didn't work. telling didn't work. i don't feel better. this has to stop.' ceritera aku kembali aku simpan dalam peti rahsia. rah